November 03, 2011

Kemahiran Pre verbal - Turn - taking



Apa itu 'turn taking' atau mengambil giliran?
  • kemahiran preverbal asas dan sangat penting dalam komunikasi 
  • Kebanyakan kanak-kanak yg bermasalah komunikasi/kelambatan pertuturan (seperti Autism Spectrum Disorder) mempunyai masalah dalam mengambil giliran
  • Bermula dengan mengambil giliran untuk aktiviti mudah (contoh : passing ball) sehingga yang lebih kompleks (take turn in conversation)
  • Terdapat 2 bahagian dlm mengambil giliran
    • Menunggu gilirannya
    • Mengambil gilirannya 

Macam mana nak buat?

INGAT! Kanak-kanak belajar dengan cara BERMAIN. Jadi, bermainlah dengan anak anda.


Tips:
  1. Mulakan dengan mengambil giliran untuk 2 orang sahaja. Jangan terus start dengan 4 orang. Kanak-kanak terutamanya bayi tidak boleh menunggu lama.
  2. Beri arahan dengan tepat, dan tak perlu 'kasi chance'. Maknanya, kalau bukan gilirannya, anak itu mesti TUNGGU. Kan ada 2 bahagian dalam kemahiran ini iaitu menunggu giliran & mengambil giliran
  3. Beri ganjaran apabila anak anda dapat menunggu dan mengambil giliran. Ganjaran tidak semestinya 'token' sahaja. Contoh 'token' ialah sweets, stickers dan sebagainya. Pujian secara verbal juga adalah salah satu ganjaran. (Kebanyakan pesakit saya sangat suka dengan 'Give me 5' saja)
  4. Introduce new vocabulary. Semasa bermain, ajarkan perkataan yang baru untuknya. (saya akan huraikan lebih lanjut dalam tips menggalakkan anak cepat bercakap).

Contoh permainan:

Connect-4 : ada dijual di MPH (mahal sikit, dalam RM60+) dan TESCO (murah sikit dalam RM15)
Selain bagus untuk meningkatkan kemahiran 'turn taking', permainan ini juga bagus untuk meningkatkan kemahiran motor halus kanak-kanak.

 Bola. Main pass bola. Mula dengan main berdua dahulu. Bayi pun boleh main tau. Ibu geng dengan bayi (tolong anak pegang bola) dan pass kepada ayah (geng lain) - take turn in 2 dulu ye

Blocks. 
Ambil giliran untuk susun blocks bersama anak anda.


  • Kebanyakan ibu bapa rajin membelikan alat permainan untuk anak mereka, tetapi adakah anda meluangkan masa untuk bermain bersama-sama dengan mereka?
  • Ada juga ibu bapa yang tidak suka membelikan mainan kerana tidak mahu rumah bersepah dan sebagainya. Ingat, senduk dan bekas di dapur pun boleh dijadikan permainan. 
  • Semasa zaman kita dahulu, kita bebas untuk explore dan bermain di luar rumah. Tetapi, kanak-kanak pada zaman sekarang adalah sangat BAHAYA untuk keluar bermain di luar rumah. Jadi, dengan membelikan alat permainan dan bermain bersama-sama anak anda, perkembangannya dari segi fizikal, mental, sosial dan bahasa akan lebih cepat berkembang.
*banyak lagi tips untuk anda, saya tulis sikit-sikit ye. Kalau ada soalan, boleh terus tanya di ruangan komen. InsyaAllah, esok saya akan ceritakan serba sedikit tentang konsep ABC dalam pengurusan tingkah laku kanak-kanak.


Wassalam.




2 comments:

  1. agree..beli mainan mahal2..but tak main same dgn anak..slalu jd mcmtu

    ReplyDelete
  2. so, balik rumah nanti jgn lupa spend masa dgn anak2 ye...

    ReplyDelete

Jom bincang bersama..