April 14, 2012

Book review : Muqaddam Bergambar (Mama, tasneem umat Islam kan??)

Salam,

Hari ini saya akan perkenalkan dengan buku Muqaddam Bergambar.
Muka depan - muqaddam bergambar
Kenapa dipanggil Muqaddam Bergambar? - sebab di dalamnya ada gambar. Dan sudah pasti kanak-kanak sangat sukakannya. Malah, ia sesuai untuk kanak-kanak yang belum pandai membaca untuk memahami is kandungannya, dengan hanya melihat pada gambar tersebut.

Bahagian dalam
Dari perspektif kanak-kanak, mereka sukakannya kerana berwarna-warni dan mempunyai gambar yang menarik. Dari perspektif orang dewasa pula, sebenarnya Muqaddam Bergambar ini bukan sahaja mengandungi 30 juz amma, malah ia disertakan dengan tafsiran dalam Bahasa Melayu, English dan jawi.

2 minggu yang lepas, saya terjemahkan Surah 3-Qul kepada anak-anak saya. Adik (umur 2 tahun) sangat sukakan gambar. Dan dia tak henti-henti meniru aksi di dalam gambar tersebut. Iaitu aksi 'orang berdoa' sambil mulutnya terkumat-kamit membaca doa.

Kakak pula, dengan tekun mendengar saya bercerita. Kakak tasneem (4y+) memang sudah hafal Surah 3-Qul, tapi inilah kali pertama saya membacakan tafsirannya. Dan kesannya, tasneem tahu ALLAH itu lah Tuhan kita. Tasneem tahu, kalau susah, kita perlu minta bantuan kepada Allah. Tasneem tahu Allah itu ada. 

Pernah satu hari, tasneem tonton cerita 'princess' di TV. dan tasneem bagi tahu saya 'princess dalam tv tu pakai seksi lah mama. Tasneem umat Islam, tak boleh pakai macam tu. Tasneem nak jadi princess yang baik'.
Semoga tasneem dan adik menjadi anak yg soleh dan solehah serta bijaksana. Amin.

Jika berminat untuk membeli Muqaddam Bergambar, boleh hubungi:

Pn Aida - 0194477963
aida_illiyin@yahoo.com / aidaspeech @gmail.com




No comments:

Post a Comment

Jom bincang bersama..