Sebelum kanak-kanak mula menyebut perkataan pertama dan seterusnya berinteraksi secara efektif dengan anda, kanak-kanak perlu mempunyai kemahiran pemahaman bahasa atau lebih dikenali sebagai kemahiran bahasa reseptif. Kemahiran bahasa reseptif ini sangat penting kerana ia dapat menunjukkan sejauh mana anak anda benar-benar faham dan memaksudkan apa yang telah diujarkannya atau didengarinya. Ia bukan hanya meniru atau mengulang apa yang didengarinya semata-mata, tetapi tidak memahami maknanya langsung.
kemahiran bahasa reseptif - contoh: anak anda akan mengambil 'itik' apabila anda 'menyebut' itik . (Bukan anda menunjuk ke arah itik) |
Sebagai contoh, kanak-kanak mengikut percakapan yang didengarinya di iklan TV seperti ‘yakult....’, atau ‘TV3.....’ tetapi dia tidak memahami langsung ertinya. Atau anak anda menyanyikan dengan lancar lagu ABC serta mengira 1 hingga 10 tanpa sebarang masalah. Tetapi, dia tidak kenal yang mana satu huruf A, B dan sebagainya.
Sebagai persediaan untuk memahami bahasa, kanak-kanak perlu mempunyai kemahiran pra-bahasa yang membantu mereka belajar untuk faham dan seterusnya bercakap. Kemahiran pra-bahasa adalah asas kepada perkembangan bahasa dan pertuturan. Dalam kata yang lainnya, ia adalah anak tangga yang pertama dan perlu dikuasai.
KEMAHIRAN PRA-BAHASA
Kemahiran ini mula diperoleh seawal tahun pertama bayi. Dengan menguasai kemahiran ini, kanak-kanak lebih mudah mempelajari bahasa dan seterusnya mengembangkan kemahiran berbahasa dan komunikasi.
Kebanyakan kanak-kanak yang mempunyai masalah pertuturan dan bahasa seperti masalah Autisme, hyperaktif, Sindrom Down, Apraxia, Global Developmental Delay dan sebagainya, sebenarnya mempunyai masalah kemahiran pra-bahasa. Jika kemahiran ini tidak dikuasai, proses pembelajaran bahasa menjadi lebih lambat dan sukar.
Kemahiran pra-bahasa ini terbahagi kepada beberapa bahagian antaranya ialah kebolehan memberi tumpuan, memberi kontak mata, mengambil giliran, meniru, kemahiran bermain secara simbolik dan sebagainya.
1. TUMPUAN
Sukar untuk mengajar kanak-kanak bercakap jika kanak-kanak tidak memberi tumpuan langsung atau tumpuannya sangat kurang. Kanak-kanak yang kurang tumpuan biasanya tidak akan mempedulikan orang lain, mudah bosan, tidak duduk diam dan tidak fokus pada sesuatu kerja yang dilakukannya.
Sesetengah kanak-kanak boleh memberi perhatian ketika bermain tetapi tidak dapat memberi perhatian ketika berinteraksi dengan orang lain. Kanak-kanak ini kelihatan gelisah dan cuba mengelak daripada berinteraksi dengan anda dan tidak mahu memandang ke arah anda dan aktiviti yang sedang anda lakukan. Sebagai contoh, apabila anda sedang bermain dan meniup belon buih, anak anda kurang atau tidak langsung melihat ke arah anda atau pun belon. Sebaliknya dia berjalan mundar-mandir atau melihat ke arah yang lain tanpa mempedulikan anda.
Memang secara amnya, kemahiran memberi tumpuan adalah singkat bagi kanak-kanak. Tetapi, tidaklah terlalu singkat. Terdapat beberapa peringkat tumpuan kanak-kanak dan kemahiran ini boleh dinilai oleh pakar kanak-kanak, patologis pertuturan bahasa atau terapis carakerja.
2. TUMPUAN BERSAMA
Kanak-kanak akan bersama-sama melihat ke arah anda dan objek yang sedang anda pegang atau main. Inilah yang dipanggil sebagai tumpuan bersama. Sebagai contoh, jika anda sedang bermain belon buih, anak anda dapat memberi tumpuan kepada belon buih tersebut dan juga kepada anda. Jika anak anda hanya memberi tumpuan kepada salah satu daripadanya sahaja seperti hanya melihat belon buih, tetapi tidak langsung bertumpu kepada anda yang meniup belon itu, anak anda mungkin tidak mempunyai kemahiran ini.
Contoh lain adalah ketika anda bermain bola bersama anak anda. Adakah anak anda memberi tumpuan hanya apabila bola berada di tanggannya? Atau dia turut memberi tumpuan ke arah anda ketika bola berada di tangan anda? Sebaik-baiknya anak anda dapat memberi tumpuan pada kedua-duanya.
Kemahiran ini memastikan kanak-kanak supaya dapat berinteraksi dengan orang lain dan bukan berada di dalam dunianya sendiri. Kebanyakan kanak-kanak Autisme contohnya, mempunyai masalah memberi tumpuan bersama dan menyukarkannya berinteraksi dengan orang lain. \
3.MENDENGAR
Jika anda mempunyai masalah mendengar, anda akan mempunyai masalah untuk bertutur. Hilang pendengaran merupakan kecacatan yang tidak nampak dari paras rupa. Ia akan terserlah apabila anda berbual dengan orang yang mempunyai masalah kurang pendengaran itu.
Mendengar merupakan kemahiran bersosial yang penting untuk semua orang. Bagi kanak-kanak, kemahiran ini mula berkembang seawal usia 3 hingga 6 bulan. Pada usia in i anak anda akan menoleh ke arah sumber suara atau bunyi yang didengarinya. Anak anda akan menoleh ke arah pintu jika anda mengetuk pintu. Anak anda juga akan kelihatan mencari-cari anda jika mendengar suara anda sama ada dari luar rumah, di dapur atau berhampiran di kiri atau kanannya.
Pada usia 6hingga 9 bulan, anak anda sudah boleh mendengar dan seterusnya memahami namanya. Oleh itu, anak anda akan menoleh jika mendengar namanya dipanggil.
Sebagai ibu bapa, anda perlu peka terhadap perkembangan mendengar anak anda. Jika anak anda tidak memberi respon sedemikian, maka eloklah jika anda menjalankan ujian pendengaran di hospital untuk memastikan sama ada anak anda boleh mendengar atau sebenarnya kurang pendengaran.
Bagi kanak-kanak, masalah pendengaran yang minimum sahaja pun, sudah boleh mengganggu keseluruhan perkembangan bahasa dan pertuturannya. Tidak seperti kita orang dewasa, jika kita mempunyai masalah kurang pendengaran pada tahap ringan, kita masih lagi boleh meneka apa yang dituturkan oleh orang lain berdasarkan ayat atau perkataan lain dalam ayat itu, atau meneka melalui gerak bibir penutur.
Sebenarnya, kita bercakap apa yang kita dengar. Begitu juga kanak-kanak. Jika kanak-kanak boleh mendengar apa yang kita cakapkan, anak anda mempunyai peluang untuk bercakap.
Bagi kanak-kanak yang telah disahkan mempunyai masalah kurang pendengaran, masih mempunyai peluang cerah untuk belajar bercakap. Teknologi yang canggih dan terbina sejak 30 tahun dahulu iaitu seperti penggunaan alat bantu pendengaran dan yang terbaru koklea implan dapat membantu kanak-kanak mempelajari cara bertutur dan berbahasa. Walau bagaimanapun, pengesanan awal terhadap masalah ini sangat penting supaya anak anda dapat memakai alat bantu pendengaran seawal yang mungkin.
Oleh sebab kita bercakap apa yang kita dengar dalam suasana persekitaran harian, kanak-kanak akan mempelajari bahasa dalam suasana persekitarannya. Maknanya jika anak itu lahir dan membesar di German, dia lebih mudah memahami bahasa yang digunakan di situ. Begitu juga jika anak lahir dan membesar di negara Arab dan sebagainya.
Kemahiran mendengar terbahagi kepada beberapa peringkat utama. Peringkat pertama adalah mengenal pasti sama ada bunyi itu ada atau tidak ada. Seterusnya adalah kemahiran membezakan bunyi. Contohnya membezakan bunyi yang panjang seperti bunyi lembu [muuuuuuu] dengan bunyi yang pendek seperti bunyi anjing [wowo]. Peringkat ketiga adalah memahami makna bunyi itu. Contohnya, memahami apabila orang lain berkata [jangan], [nak], [makan] dan sebagainya. Peringkat terakhir adalah kefahaman bunyi yang didengar dalam perbualan dan membolehkan kita berbual dengan jayanya.
OK. Sebenarnya ada lagi kemahiran pra-bahasa yang lain. dan saya akan huraikan dalam entri akan datang. Jika ada kemusykilan, jangan malu atau segan untuk bertanya.
Oh ya, jika anda ingin mendapatkan buku atau bahan bacaan untuk anak-anak anda, boleh lihat produk dari kami di http://addhuhanetwork.blogspot.com/p/produk.html.
OK. Sebenarnya ada lagi kemahiran pra-bahasa yang lain. dan saya akan huraikan dalam entri akan datang. Jika ada kemusykilan, jangan malu atau segan untuk bertanya.
Oh ya, jika anda ingin mendapatkan buku atau bahan bacaan untuk anak-anak anda, boleh lihat produk dari kami di http://addhuhanetwork.blogspot.com/p/produk.html.
No comments:
Post a Comment
Jom bincang bersama..