April 19, 2012

Sepetang bersama Tasneem :D

Salam,

Hari ni saya nak ceritakan salah satu aktiviti yang tasneem paling suka, selain "book sharing" setiap malam dengan mama.

Sebenarnya, saya baru saja kenalkan tasneem kepada BUKU BACALAH ANAKKU (Buku 1). Ini kali kedua tasneem belajar dengan buku ini. Dan hasilnya, sangat bagus. Alhamdulillah, tasneem mudah belajar. Buku Bacalah Anakku ni ada 8 buku dalam satu set. Dan ada VCD untuk panduan ibu bapa mengajar anak dengan kaedah phonics (dengan menggunakan buku ini). Nasib baiklah masa di Universiti dulu, subjek fonetik ni memang wajib untuk kami "speech therapist". Bukan 1 subjek je berkaitan phonics, tapi banyakkkkk. Belajar semua bunyi yang ada dalam dunia ni... dan bila mengajar tasneem rasa bahagia je, sebab tasneem cepat belajar. Dan tasneem sangat gembira bila dapat pujian dari mama.

Set membaca Bacalah Anakku
RM 36.90

Dulu, saya gunakan Buku khas (membaca dengan kaedah SI), untuk kanak-kanak bermasalah pertuturan, dyslexia, masalah pendengaran, lambat belajar dan sebagainya. Buku itu lebih mudah untuk kanak2 belajar, tetapi ibu bapa perlulah belajar cara menggunakannya dulu. Berbanding dengan buku "Bacalah Anakku" ini, saya rasa tiada masalah untuk para ibu bapa belajar cara menggunakannya. :D

Oh, banyak pulak iklan. Sekadar untuk berkongsi maklumat. Jadi, lepas belajar tu, saya pun ajaklah tasneem main "matching games". Sebenarnya, goal saya masa main tu ada banyak. Antaranya:

  1. supaya tasneem boleh tunggu giliran dan ambil giliran dalam permainan ni (sebenarnya tasneem tak ada masalah menunggu dan mengambil giliran)
  2. supaya tasneem faham konsep menang dan kalah dalam permainan (sebab sports day tasneem dah dekat)
  3. supaya tasneem belajar 'new vocab in English' dan 'phrases in English' (faham dan cakap)   


Mama guna gambar dari "first memory" ni.
Kalau tak ada gambar ni, saya selalu suggest parents beli 2 set flashcards yang sama.
Mula-mula, saya pilih beberapa keping gambar dari set ni. Saya pilih 6 saja. (untuk bagi tasneem faham peraturan permainan ni). Lepas tu, saya tambahkan jadi 10 pcs  - 12 pcs gambar (maknanya ada lebih kurang 5 pasang gambar yang sama, yang lain gambar yang tak sama).

mula-mula, terbalikkan flash cards 
OK, tasneem kata 'mama take turns first'. So, mama jalan dulu lah. Mama pilih 2 keping gambar. Dan hasilnya.....

Mama tak dapat yang sama. Mama dapat gambar jam dan kek. HUHUHU... 
o ooo.. mama tak berjaya. Sebab mama dapat set yang tak sama. "it's different". Setiap kali pilih gambar, mama kena cakap "This is a cake, and this is a clock. Oh ooHH , it's different". (sebab mama nak tasneem belajar phrases in English. 

Ok, kemudian, giliran tasneem pulak. Tasneem kena ambil 2 picture cards. Dan hasilnya....

tasneem dapat pic cards yg sama.
WAHHHHH!!! tasneem menang. tasneem menang. Kami main beberapa giliran. Mama dapatlah juga yang sama. Tapi, secara keseluruhan, tasneem yang menang. Sebab tasneem dapat semua 16 pic cards, tapi mama dapat 10 aje. HUHUHU..

Ape pon tasneem sangat happy. Dah habis main, tasneem request mama untuk bacakan buku cerita pulak. Selalu baca malam2, tapi sebab adik pun tidur, so boring pulak rase. Selalu adik lah yang buat lagi riuh rendah. Jadi, mama bacakan buku favourite mama "ALLAH gave me two ears to hear"

Buku Allah gave me two ears to hear
RM30.00
Kenapa mama kata ini buku favourite mama??? Sebab bahan dan jalan ceritanya sangat bagus untuk buat language stimulation. Dulu, mama gunakan buku yang lebih kurang sama (tapi bukan Islamic). Dan banyak yang mama tak berkenan. Ada gambar pig, dog dan macam-macam lagi yang tak sesuai dengan cara hidup Islam. Bukanlah mama rasa salah untuk ajarkan perkataan tu, tapi mama tak sukalah simpan gambar macam tu dalam rumah. Dan mama tak nak tasneem jadi "biasa" dengan benda-benda tu. Benda-benda yang 'sentitif' untuk Muslim.

OK lah, cukuplah corat coret untuk hari ni. Ada aktiviti lagi nak buat ni. 

P/S: kalau berminat nak dapatkan buku atau flash cards, boleh order dari saya Aida 0194477963.

Tadi sports day tasneem, dan group "speedy yellow" dapat naib Johan. dapatlah tasneem hadiah.
"mama bangga dengan tasneem". :D

No comments:

Post a Comment

Jom bincang bersama..