September 05, 2012

TV & Kanak-Kanak

Thoughts for parents about the effects of television watching on children – Current research highlights that it is not only what we watch on TV that has effect, but the watching of TV itself – regardless of program content.
Entri ni saya nak cerita tentang "ISI PROGRAM TV" saja, dan bukan tentang kesan-kesan negatif TV yang lain kepada kanak-kanak.

 Assalamua'laikum & Salam Sejahtera

Saya rasa masih belum terlambat untuk saya mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI & MAAF ZAHIR BATIN kepada semua. Masih lagi dalam 'mood' raya.


Alhamdulillah. Hari Raya kali ni banyak aktiviti ziarah menziarah ke rumah saudara mara dan sahabat handai. Yang dah berbelas tahun tak jumpa pun, jumpa balik. Bak kata pepatah, yang jauh kita dekatkan, yang dekat kita serasi-serasikan. 


Harith tak nak tangkap gambar sebab ngantuk lagi...

Entri kali ni saya ilhamkan semasa hari raya. Ye lah, bila melihat pelbagai ragam anak-anak dan tingkah laku masing-masing yang berbeza-beza. Ada yang pendiam, ada yang sangat mesra dan 'happy go lucky', ada yang asyik menangis je, ada yang suka berlawan, ada yang suka 'ragging' kanak-kanak lain, ada yang terlampau manja dan tak kurang juga yang asyik melekat dekat telefon / android / ipad je main game. Macam-macam tingkah laku nya.

Biasalah kanak-kanak. Macam-macam idea. Tapi, bila tingkah laku itu sangat di luar jangkaan, hati saya mula berkata-kata. "Ini mesti pengaruh dari tv ni". Kasihan anak itu. Hati mula memberontak nak je bagi 'advice' kepada ibu bapa nya. Tapi, tak sesuai pulak, selagi bukan ibu bapanya yang bertanya. Kan???
***Dan saya pun masih belajar dan pernah melakukan kesilapan tersebut.

Hmmm, kanak-kanak sangat terpengaruh dengan apa yang ditonton di TV. Sebab tu lah kita perlu AWASI rancangan TV yang ditonton oleh anak-anak dan yang ditonton bersama-sama sekeluarga. (Walaupun rancangan 'favourite' kita. )

Sebelum ni pernah tengok cerita 'Iron Man 2' dengan Harith. Masa tu kami (husband & wife) nak tengok cerita tu, dan Harith tak tidur lagi dan tonton sekali. Kesannya, mulalah dia duk tekan button sana sini kat tangan la siku la, nak bagi keluar senjata.

Suami saya pula suka tengok cerita 'memancing ikan besar'. Apa ke tajuknya ntah. So, kami pun join la tengok sekali. Pancing ikan besar-besar kat sungai Afrika. Kesannya, Harith sangat minat memancing. Dan suka 'berlakon' tengah memancinglah kononnya.

Bila ada anak, saya memang cuba sedaya upaya sekat rancangan TV yang ditonton. Kami tengok cerita yang ganas (ada unsur tembak-menembak) bila anak-anak dah tidur saja. (Walaupun, hati nak sangat tengok cerita tu). Atau drama yang ada watak antagonis yang melampau dengan kata-kata yang melampau, cepat-cepat tutup TV atau tukar channel lain. Smackdown tu memang tak tengoklah. Tapi, bila balik kampung, (bukan senang nak mintak tukar channel lain), so ada la jugak mempengaruhi tingkah laku anak-anak. Contohnya, suka menumbuk pulak. So, bila ada rancangan macam tu, saya bawak lah anak main atau tidur.

Cerita kartun kanak-kanak pun sama. Kena AWASI!!! Kalau boleh, masa mereka tengok TV tu, kita tengok sekali. Supaya kita tahu jalan ceritanya. (risau pulak nak tulis tajuk-tajuk ceritanya, nanti kot ada orang TV marah pulak.... huhuhuhu. Biarlah rahsia...) Tapi apapun, ada yang baik, ada yang buruk. Kalau yang baik, kita terangkan kepada anak apa yang baik. Sama juga kalau tingkah laku yang buruk.

Sekarang memang banyak tingkah laku anak-anak yang dipengaruhi oleh rancangan TV atau movie atau media massa yang lain. Yang ber'couple' dengan seks bebasnya. Yang gangster dengan aksi ganasnya. Yang cepat marah terus mengamuk berparanglah. Huhuhuhu.... Sedih dan takut tengoknya.
p/s: Saya tak tengok berita dengan anak-anak. (Sebab gambarnya yang 'real' dan penceritaan yang jelas akan mempengaruhi minda anak-anak saya.) So, saya baca berita online je kat telefon.

Pernah abah cakap pada saya masa dalam kereta " Ustaz abah masa abah mengaji pondok dulu pernah cakap, nanti akan ada satu masa, orang yang telanjang datang rumah kita. Tengoklah sekarang, hari-hari memang ada je orang yang tak menutup aurat dalam TV. Lebih dari tu pun ada. Memang kan rumah kite kan?.'

Jadi, awasilah rancangan TV atau drama atau movie sama ada yang anak kita tonton atau kita tonton bersama anak-anak. 

Di sini saya kongsikan beberapa tips untuk kita semua:


  1. Kedua ibu bapa perlu TEGAS tentang rancangan yang boleh ditonton dan berapa lama boleh menonton TV. (tak boleh seorang je yang main peranan, tak jalannnn..... errrr, TEGAS tak semestinya perlu pukul ye..)
  2. Buat aktiviti lain - Contohnya melukis, mewarna, berkebun, bersukan, mengaji dan macam-macam lagi. (Kanak-kanak belajar melalui 'BERMAIN'. Ibu bapa perlu belajar 'BERMAIN'.)
  3. Galakkan anak-anak MEMBACA. Bacalah bersama-sama mereka. 
* tiap-tiap malam tengok TV Al-Hijrah untuk biasakan anak dengan Al-Quran,
   selain membaca Al-Quran di rumah. 


OK. That's all. Semoga berjaya. 




"Time is more precious than money. You can always earn more money. But once time is spent, there's no way to get it back.

No comments:

Post a Comment

Jom bincang bersama..