April 14, 2012

FLASHCARDS - Bagaimana nak menggunakannya???

FLASHCARD from AD DHUHA NETWORK

"By showing the flashcards to your children one by one, it is similar to pointing to your head and then telling your child what that is. The logical left brain learns and retains through this repetition and memorisation."
Sebagai ibu bapa, kita sentiasa inginkan anak menjadi insan yang soleh / solehah dan bijaksana. Salah satu cara mengajar anak adalah dengan menggunakan 'flashcards' atau kad bergambar. 

Walau bagaimanapun, anda perlu tahu apakah TUJUAN atau MATLAMAT anda semasa aktiviti itu dijalankan. Saya akan huraikan serba sedikit tentang matlamat. Tanpa matlamat, anda pun tidak akan tahu apa yang anda atau anak mahukan. Seterusnya, CARA anda memperkenalkan 'flashcards' tersebut. Dan tips 'prompting' atau 'cueing' yang anda boleh gunakan.

1. GOAL - matlamat / tujuan

  • Anda perlu tahu, kenapa anda pilih sesuatu flashcards, gambar apa yang anda pilih. 
  • Adakah anda mahu memperkenalkan nama gambar? Contoh - 'epal'
  • atau anda mahu perkenalkan kata kerja kepada gambar tu. Contoh - gambar epal - 'makan'
  • atau anda mahu anak mengenal huruf 'A' bagi 'apple'
  • atau anda mahu anak bercerita tentang 'epal'
  • Jadi, pastikan anda tahu apa tujuan atau matlamat anda, semasa memperkenalkan 'flashcards' tersebut.
  • Biasanya, matlamat mestilah selari dengan perkembangan kanak-kanak itu. Anda tidak boleh membuat matlamat yang terlalu tinggi dari keupayaan perkembangan anak anda. :)

2. TIPS memperkenalkan flashcards

  • Pastikan anak anda tidak mengantuk, sudah kenyang dan dalam keadaan bersedia.
  • Buat satu sudut untuk anda menjalankan aktiviti ini. Sudut ini akan digunakan setiap hari untuk bermain dengan anak anda. Tidak semestinya perlu ada meja dan kerusi. - Ini akan membantu meningkatkan daya tumpuannya
  • Jauhkan daripada benda atau perkara yang akan mengganggu konsentrasinya. Contoh TV, alat permainan yang lain.
  • Aktiviti anda mestilah tidak terlalu lama. Pastikan anda berhenti sebelum anak anda hilang tumpuan. Bukan berhenti setelah anak anda mengamuk hendakkan benda yang lain. -(kalau tak faham ayat ni, boleh tanya saya ye.. :))
  • Pastikan anda menggunakan intonasi yang menarik. Sing song voice. Untuk bayi, anda digalakkan membuat bunyi kepada gambar itu. Contoh ' ini epal. Nyam nyam nyam. Mama nak makan epal. Adik nak makan epal. Nyam nyam nyam'
  • Perkenalkan satu flashcard pada satu masa, buat permulaan. Anak anda akan lebih memberi tumpuan. Anda boleh letakkan flashcard tersebut di dalam beg yang comel, kemudian anda keluarkannya satu persatu.
  • Pastikan aktiviti anda menarik. Anda boleh gunakan flashcards yang sama setiap hari, tetapi method aktiviti yang berlainan. Contoh, aktiviti hari ini, ambil flashcards dari dlm beg comel. Aktiviti esok, treasure hunt flashcards. Aktiviti seterusnya, padankan flashcards dengan barang-barang di dalam rumah.

3. Tips membantu pembelajaran - prompting and cueing

  •  Ramai mengadu, anak mereka akan koyak atau sepahkan flashcards tersebut. EMMM, anda sepatutnya mengajar anak untuk menyayangi barang-barang mereka. Sebaik-baiknya setiap kali selepas melihat flashcards, anak anda perlu menyimpan semula kad tersebut ke dalam kotak atau beg. OHH!! anak anda masih tak boleh pegang dengan baik?? atau anak anda tak faham anda cakap. YA, andalah yang perlu pegang tangannya. (ini adalah contoh 'prompting')
  • Sentiasa memuji anak anda. Pujian tidak semestinya dengan perkataan sahaja. Anda boleh tepuk tangan dengannya atau 'give me 5' atau berikannya sticker untuk dilekatkan di bajunya.  (tips: luahkanlah perasaan bangga anda kepada anak anda, mereka akan lebih menghargainya).
  • Jangan sesekali bercakap pelat. Jangan bercakap terlalu laju. Jangan bercakap terlalu panjang. Pastikan ada 'P A U S E    T I M E'
  • Jadilah PENDENGAR yang baik. Kebanyakan ibu bapa tidak perasan anaknya dah bercakap banyak. atau anaknya meminta sesuatu. (terkejut sebab anak saya 'harith' cakap kepada papa dia "Papa, top" - (papa, stop!))
OK. Setakat ini sahaja. Sebenarnya, BANYAKKKK lagi tips.. tapi, saya ada aktiviti dengan anak-anak saya sekejap. :) SEMOGA BERJAYA!!
* kalau ada pertanyaan, boleh tanya saya ye..

Saya ada menjual flashcards. Ada 3 jenis set. Setiap satu set ada 30 keping kad. Dan perkataan untuk kad-kad ini adalah perkataan yang saya pilih sesuai dengan perkembangan awal kanak-kanak dari segi bahasa dan pertuturan. Setiap 1 set (30pcs) bernilai RM16 sahaja.

SET A : Flashcards A - Z Malay - RM16
SET B : Flashcards A - Z English -RM16
SET C : Flashcards My First Words (sesuai untuk bayi bawah 1 tahun) -RM16
COMBO SET : A,B, C = RM40 ONLY
*Flashcards yang lain pun ada, add saya di facebook aida_illiyin@yahoo.com

"pada umur 1 tahun, anak anda sepatutnya sudah bercakap perkataan pertamanya (1 word utterance), dan pada umur 2 tahun, dia sudah mula menggabungkan 2 perkataan menjadi satu ayat."

To ORDER:
  • email : aida_illiyin@yahoo.com
  • sms / call Pn Aida - 0194477963
  • ADD di Facebook : aida_illiyin@yahoo.com

1 comment:

  1. ---> kadang2, flashcards hanya meningkatkan kosa kata anak anda... Ubah suai aktiviti ini supaya ia boleh meningkatkan komunikasi anak.. Komunikasi (communication), bahasa (language) dan pertuturan (speech) adalah perkara yang berbeza, tapi saling berkait.. :D

    ReplyDelete

Jom bincang bersama..